Oostenrijk
Regio selecteren
sluiten
Landen
Bondsstaten
Toeristische regio's
Districten
Toeristische regio's

Conclusie St. Anton/​St. Christoph/​Stuben/​Lech/​Zürs/​Warth/​Schröcken – Ski Arlberg

Conclusie & omschrijving van het skigebied St. Anton/​St. Christoph/​Stuben/​Lech/​Zürs/​Warth/​Schröcken – Ski Arlberg

Skiresort.be Beoordeling

Uitzicht vanaf Schröcken tot aan Lech met de Auenfeldjet

Conclusie skigebied St. Anton/​​St. Christoph/​​Stuben/​​Lech/​​Zürs/​​Warth/​​Schröcken – Ski Arlberg

Highlights:

Verbinding met het grootste skigebied van Oostenrijk sinds het seizoen 2016/2017, lange afdalingen, sneeuwzeker, gevarieerde skipistes en skiroutes, off-piste afdalingen, après-ski in St. Anton, Lech en Zürs, rust en ontspanning in St. Christoph, Stuben, Warth en Schröcken, familievriendelijk, gratis snelheidsmeettrajecten, parallelreuzenslalom, funslopes

Minpunten:

Stuben en Zürs evenals Lech en Schröcken zijn niet met pistes verbonden, deels dure gastronomie in Lech en Zürs, toegang tot de Steffisalpbahn vanaf de parkeerplaatsen, geen liftverbinding (alleen skibus) van Schröcken naar het skigebied, hoge parkeerkosten in St. Anton en deels in Lech.

Omschrijving St. Anton/​St. Christoph/​Stuben/​Lech/​Zürs/​Warth/​Schröcken – Ski Arlberg

Vanaf het seizoen 2016/2017 zijn St. Anton am Arlberg/St. Christoph/Stuben en Lech/Zürs/Warth/Schröcken samengevoegd tot het skigebied Ski Arlberg.

St. Anton/St. Christoph/Stuben:
Ski Arlberg – een uitgestrekt skigebied – van Tirol tot Vorarlberg. Het laagste instappunt en tegelijkertijd een après-ski mekka is St. Anton, gelegen op 1304 m, uitstekend bereikbaar via de Arlberg-snelweg en per trein. Vanuit Nasserein, ongeveer 2 km voor St. Anton, vertrekt de achtpersoons Nasserein-gondelbaan, die ter gelegenheid van het WK skiën 2001 in gebruik werd genomen, omhoog naar de Gampen (1850 m). De afdalingen naar Nasserein zijn volledig met sneeuwkanonnen uitgerust en voeren door relatief steile bosgebieden, waarbij de steile stukken ook omzeild kunnen worden.

Vanuit St. Anton zweeft de Funitel omhoog naar de Galzig en brengt een kabelbaan je verder over de Vallugagrat naar de 2811 m hoge Valluga, evenals de afkoppelbare vierpersoons stoeltjeslift Gampen met kappen omhoog naar de gelijknamige Gampen. De Funitel is een absolute nieuwigheid, want de passagiers worden via reuzenwielen met de cabines een verdieping hoger gebracht en kunnen daardoor gelijkvloers instappen.

De oude Kandahar-standseilbahn is verwijderd, daarvoor kun je nu met de afkoppelbare vierpersoons stoeltjeslift Fang richting Nassereinbahn zweven en zo ook het skigebied bereiken. Vanaf de Gampen brengt de afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift Kapall met kappen je naar de Kapall. Hier eindigt ook de sleeplift Schöngraben. Over middelzware tot zware afdalingen boven de boomgrens kun je naar het dal afdalen. Om naar de Galzig en de Valluga te gaan, ski je ofwel helemaal naar St. Anton en neem je de Galzigbahn, of je kunt vanuit het Steissbachtal met de afkoppelbare vierpersoons stoeltjeslift met kappen Zammermoosbahn naar de Galzig. De afkoppelbare vierpersoons stoeltjeslift met kappen Osthang, evenals de afkoppelbare vierpersoons stoeltjeslift met kappen vanuit St. Christoph, eindigen ook vlakbij de Galzig. Vanaf hier leiden verschillende afdalingen naar St. Anton, evenals een gemakkelijke afdaling naar St. Christoph.

Terug naar de Gampen kom je via het Steissbachtal en met de vierpersoons stoeltjeslift Mattun. Over een zware afdaling vanaf de Galzig bereik je de afkoppelbare driepersoons stoeltjeslift Schindlergrat, die tot 2660 m gaat. Een middelzware en aansluitend lichte en zeer brede afdaling voert langs de Ulmer Hütte naar de al in Vorarlberg gelegen Alpe Rauz en verder langs de Arlbergpas tot aan Stuben.

Bij de Alpe Rauz vertrekt de nieuwe Flexenbahn (10-persoons gondelbaan) en brengt wintersporters in enkele minuten naar Zürs.

Vanuit Stuben brengt de tweepersoons stoeltjeslift Albona I je weer omhoog het skigebied in. De nieuwe 10-persoons gondelbaan Albonabahn II gaat van de Alpe Rauz naar de Albonagrat, waar je uitgestrekte off-piste afdalingen op boomloze hellingen vindt, evenals de verdere tweepersoons stoeltjeslift Albonagrat.

Terug naar St. Anton ga je weer via de Alpe Rauz, een korte verbindingssleeplift en de afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift met kappen en stoelverwarming Valfagehr. De Valfagehrbahn brengt je dan weer richting St. Anton of je kunt via een gemakkelijke afdaling naar Stuben afdalen.

Vanaf het bergstation van de Valfagehrbahn moet je over een zeer vlakke piste tot aan het Steissbachtal laten glijden of je kunt de afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift met kappen Arlenmähder nog meenemen, die via lichte tot middelzware afdalingen te bereiken is. In het Steissbachtal eindigen ook de lange en zware skiroutes vanaf de Valluga, de Schindlerkar-route en de Mattun-route. De afdaling voert uiteindelijk verder tot aan St. Anton.

Kort voordat je St. Anton bereikt, kun je voor après-ski terecht bij de Crazy Kanguruh of de Mooser Wirt. Ook op culinair gebied heeft St. Anton veel te bieden, zo kun je bijvoorbeeld op de Galzig in het bekroonde restaurant Verwallstube op 2085 m genieten van uitstekend eten en een prachtig uitzicht.

Aan de andere kant van St. Anton ligt het skigebied Rendl. Vanuit het dal ga je met de in 2009 in gebruik genomen achtpersoons gondelbaan omhoog tot 2100 m. Omdat het dalstation van de Rendlbahn dichter bij de Galzigbahn is geplaatst, is de verbinding nu met een paar stappen mogelijk. Boven de boomgrens op de Rendl draaien een afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift met kappen, drie verdere tweepersoons stoeltjesliften en twee sleepliften. De afdalingen zijn meestal middelzwaar tot licht, maar je vindt hier ook diverse skiroutes die ook de gevorderde skiër uitdagen, bijvoorbeeld bij de tweepersoons stoeltjeslift Riffel II. Vanaf hier kun je ook met een skileraar door het Rendltal weer naar het dalstation afdalen. Een middelzware afdaling leidt naar St. Anton.

Lech/Zürs/Warth/Schröcken:
Vanaf het seizoen 2013/2014 is het skigebied Warth-Schröcken verbonden met Lech Zürs. Het deelgebied Warth-Schröcken is te bereiken via Reutte en het Lechtal of via Bregenz en het Bregenzerwald. Instappen in het skigebied Warth-Schröcken kan vanuit drie plaatsen: vanaf het dalstation van de Saloberjet bij de Hochtannbergpas (1679 m) behorend tot Schröcken, de Jägeralp-Express en de Steffisalp-Express in Warth. Deze stations zijn ook bereikbaar met de gratis skibus. De dalafdalingen zijn dankzij de hoge ligging altijd mogelijk.

Voor een optimale benutting van het skigebied hoeven er geen sleepliften meer gebruikt te worden. Wat betreft de moeilijkheidsgraden van de pistes is er een zeer evenwichtige verdeling. Beginners kunnen bij een lift een gemakkelijke piste nemen, terwijl experts bij de betreffende lift een zwarte piste of skiroute kunnen vinden. Onze bijzondere aanbeveling is de skiroute Stapf, die van de Hochalpe naar de Jägeralpbahn in het dal leidt.

De moderne liften zijn meestal afkoppelbaar en voorzien van kappen, sinds het seizoen 2004/2005 kun je zelfs met verwarmde stoelen comfortabel terug naar de Saloberkopf. Om van Warth naar Schröcken te komen neem je het beste de Bubble Steffisalp en aansluitend de afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift met kappen Wartherhorn-Express en kun je via gemakkelijke afdalingen naar de vierpersoons stoeltjeslift Hochalpe glijden, die uiteindelijk bij de Saloberkopf eindigt. Van Schröcken naar Warth kun je ofwel vanaf de Saloberkopf over de Hochtannbergpas (afslag bij de Kuchlbahn) of via de skiroutes Große Mulde en Stapf naar de Jägeralp-Express en vanaf het bergstation van de lift naar Warth, of ook met de tweepersoons stoeltjeslift Karhorn omhoog naar het hoogste punt op 2055 m en dan via lichte tot middelzware pistes eveneens naar Warth afdalen.

Zeer mooie afdalingen vind je ook bij de afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift met kappen Sonnenjet-Auenfeld en de vierpersoons stoeltjeslift Sonnencruiser. Hier is veel vrije skiruimte voor off-piste afdalingen. Beginners zullen de afdalingen bij de tweepersoons stoeltjeslift Falken geweldig vinden, omdat deze mooi licht zijn en door het bos voeren. Vanaf de Saloberkopf neem je de gemakkelijke afdaling nr. 4 en sla je dan af op de gemakkelijke afdaling nr. 7. Vanaf de Körbersee kun je met de Falkenbahn weer richting het hoofdskigebied, of je kunt een middelzware afdaling nemen, meestal langs de bosweg en langs alpenweiden tot aan Schröcken (1270 m). Aan het einde van de afdaling is er een kleine bar om het wachten op de skibus te veraangenamen of je maakt nog een paar bochten bij de Mohnenfluhlift. Met moderne skibussen ga je dan weer omhoog naar de Hochtannbergpas.

Warth-Schröcken is geschikt voor zowel dagjesmensen als voor een complete skivakantie, omdat het enerzijds zeer overzichtelijk is, maar toch voldoende pistekilometers en variatiemogelijkheden biedt. Ook off-piste fans komen hier aan hun trekken, want op enkele uitzonderingen na kun je je eigen afdaling naar het dalstation over veel vrije skiheuvels maken. Ook voor kinderen wordt veel gedaan, zo zijn er speciale kinderprogramma’s en aparte oefenterreinen voor de kleine skiërs. Beginners kunnen bij de vierpersoons stoeltjeslift Wannenkopf of bij de Kitzliftle in Warth en bij de tweepersoons stoeltjeslift Kuchl, evenals bij de sleeplift bij de Hochtannbergpas de eerste bochten leren. Voor après-ski kun je bij de Hochtannbergpas terecht in het S1 of in Warth bij een aantal gezellige skibars direct aan de piste.

Kort na de op 1774 m gelegen Flexenpas ligt het gezellige skidorp Zürs op zo’n 1700 m. Hier heerst rust en kun je uitstekend ontspannen. De liften vertrekken direct vanuit het dorp het uitgestrekte skigebied in. Direct bij de dorpsingang draaien oefenliften, een zespersoons stoeltjeslift en zweeft de Trittkopfbahn naar de ruim 700 m hoger gelegen Trittkopf, die talrijke off-piste hellingen, skiroutes en middelzware afdalingen biedt.

Aan de andere kant van het dorp, bereikbaar via een skibrug met transportband, brengt de Bubble Zürsersee je omhoog naar de Seekopf. Hier eindigt ook de Bubble Seekopf, die aan de rand van Zürs start. Iets onder de Seekopf ligt het diep besneeuwde en bevroren Zürser See, vanwaar de zespersoons stoeltjeslift naar de Muggengrat met een prachtige afdaling door het Zürser Täli naar Zürs en de zespersoons stoeltjeslift Madloch naar de Madloch-Joch vertrekken.

Vanaf de Madloch-Joch start een van de langste afdalingen met bijna 1000 hoogtemeters naar Zug (1511 m), vanwaar je met de 10-persoons gondelbaan Zugerberg aansluiting hebt op het gebied van Lech. Je kunt echter ook direct naar Lech afdalen. Vanaf het bergstation van de tweepersoons stoeltjeslift starten direct zeer steile skiroutes naar de afkoppelbare achtpersoons stoeltjeslift met kappen Steinmähder en ook weer naar Zug. Over de Balmengrat bereik je met behulp van een sleeplift de geprepareerde pistes van Lech. Bij de afkoppelbare achtpersoons stoeltjeslift Steinmähder vind je prachtige middelzware afdalingen, vanaf het dalstation van de lift leidt een gemakkelijke skiroute door de Zuger Tobel naar Zug. In het onderste deel van de afdaling moet je een beetje bijsteken.

Prachtige, gemakkelijke afdalingen leiden vanaf het bergstation van de Steinmähderbahn, langs de Rotschrofen-tweepersoons stoeltjeslift en Hasensprung zespersoons stoeltjeslift naar de combilift Weibermahd, waar zich bij het dalstation een snelheidsmeettraject bevindt. Hier vertrekt ook de Auenfeldjet naar het skigebied Warth-Schröcken. Je kunt ook verder afdalen, langs de afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift met kappen Petersboden, naar Oberlech. Oberlech is autovrij en je bereikt het dorp na sluiting van de liften tot diep in de nacht (1.00 uur) met de pendelbaan vanuit Lech. Een mooie piste leidt vanaf het bergstation van de Petersbodenbahn langs de tweepersoons stoeltjeslift Schlosskopf naar Lech.

Zeer aan te bevelen zijn ook de skiroutes en pistes vanaf de Kriegerhorn, die vanaf het bergstation van de Schlegelkopfliften met een afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift met kappen te bereiken zijn. Over de brede afdalingen op de Schlegelkopf, die door een Bubble, een tweepersoons stoeltjeslift en een sleeplift worden bediend, kom je naar Lech. Deze tot wel 300 m brede piste is ook uitermate geschikt om te carven en te oefenen. Hier zijn de Rud-Alpe of de Schneggarei (hier is de Schneggarei Schnaps – Willi met honing – zeer aan te bevelen) aan te raden voor een pauze.

Om de "Weißen Ring" te voltooien en weer naar Zürs te komen, moet je met de Rüfikopfbahn I of II naar de 2362 m hoge Rüfikopf. Een mooi beginnersgebied bevindt zich in Lech onder de Rüfibahnen met 2 sleepliften (Schwarzwand, Flühen) en de Berghof-sleeplift. Vanaf de Rüfikopf leiden een gemakkelijke en een middelzware afdaling naar de verbindingssleeplift Schüttboden. Aansluitend kom je via een gemakkelijke afdaling bij de afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift Trittalp. Met deze lift kom je tot onder de Hexenboden. De afkoppelbare zespersoons stoeltjeslift met kappen Hexenboden brengt je sinds het seizoen 2005/2006 zonder tussenstation van Zürs direct naar de Hexenboden en ontsluit prachtige middelzware afdalingen en routes boven de boomgrens en je kunt ook tot aan de Trittalp afdalen.

Kortom, Lech en Zürs zijn ware sneeuwparadijzen voor varianten- en off-piste skiërs, want de mogelijkheden voor off-piste afdalingen zijn hier onbeperkt. Om naar St. Anton, St. Christoph of Stuben te komen, moet je de skibus nemen, die van Zürs via de Flexenpas naar de Alpe Rauz rijdt.


Fout ontdekt? Dan kunt u deze hier melden

Criteria gericht aansturen
Belangrijkste beoordelingscriteria
Overige beoordelingscriteria
Bijzondere beoordelingscriteria
Fout ontdekt? Dan kunt u deze hier melden
Tips voor de skivakantie